Jak se bránit panické poruše

S panickou poruchou se setkává stále více populace. Mnozí se ptají po prevenci před touto poruchou. Ale odpověď není jednoduchá a jednoznačná. Porucha se může objevit u kohokoliv, prakticky kdykoliv. Nikdo si nemůže být před touto nemocí jistý. Základní zásady prevence jsou téměř totožná s klasickými pravidly psychického zdraví.

To, jak člověk má uspořádaný svůj život je velmi důležité. Nikdo by nikdy neměl zapomínat na svůj volný čas, odpočinek a své koníčky. Důležité je si umět rozvrhnout den tak, aby zahrnoval jak práci, zábavu tak i odpočinek, který je toliko důležitý. Zdravý životní styl je podstatný zvláště pro slabší jedince. Vyvážený jídelníček, dostatečný pitný režim nebo pravidelná osobní hygiena jsou základní pravidla prevence. Nejen složení jídelníčku, kde by neměla chybět zelenina a ovoce, ale i pravidelnost a dostatek stravy. Různé nesmyslné diety, kdy se jí jen jednou za den, jsou vyloučené.

Strašákem číslo jedna je alkohol. Tomu by se měli vyhnout všichni ti, kteří se mají obavu z možnosti propuknutí této poruchy. Úplná abstinence je výbornou prevencí. Stejně jako alkohol, se doporučuje omezit, ba dokonce úplně vynechat kofein. Což znamená káva, energetické nápoje a podobně. S alkoholem jde většinou ruku v ruce i cigareta. Zde platí úplně to samé. Náruživí kuřáci by se měli snažit co nejvíce omezit přísun nikotinu do těla. Pokud nechtějí přestat úplně, tak se doporučuje alespoň snížit dávky na minimum.

Mezi veřejností rozšířená fáma, že cigareta uklidňuje před stresem je totiž hloupost. Nikotin, který se dostává do těla během kouření, totiž právě naopak stimuluje. Což znamená, že člověk si může spíše ublížit. Stresová situace se bude zdát ještě horší, než ve skutečnosti vlastně je. Podobně jako cigarety je na tom i kofein. Během stresových situací proto není dobré konzumovat nápoje obsahující tuto stimulující látku.

Dopřeje-li si člověk trpící panickou poruchou kofein nebo nikotin během stresové situace, která ho může pobízet k záchvatu, je člověk nucen požívat mnohem více antidepresiv než normálně. Je-li člověk léčen ještě s nějakou jinou nemocí a požívá speciální léky, je nutné se poradit s odborníkem, zda tyto přípravky nemůžou mít nějaké neblahé vlivy na jeho stavy.

Tyto zásady, které byly popsány výše, by měl dodržovat nejen člověk trpící touto poruchou, ale i ostatní lidé. Vždyť zdravý životní styl je nejlepší prevencí spousty nemocí. Samozřejmě existují i opatření týkající se vyloženě této nemoci. Pacient se bude muset naučit odhadovat situace, které by u něj mohly vyvolat záchvat a snažit se těmto situacím vyvarovat a tím samozřejmě předejít záchvatu. Dostane-li se pacient ale do situace, která mu dělá problémy, měl by se naučit v takových případech jednat, aby byl připraven. Pokud si člověk není jistý svým stavem, není dobré čekat. Okamžitá návštěva lékaře a následná léčba je jediné správné řešení. Člověk sám situaci nemusí zvládnout a mohl by si ještě více ublížit. Porucha se dá poměrně snadno korigovat a léčit. Proto pacient nemusí mít strach. Čím dříve se s léčbou začne, tím samozřejmě lépe.

Výše bylo napsáno, že relaxace je důležitou součástí prevence. Člověk by měl umět jak pracovat, tak i relaxovat. Odpočinek je velmi důležitou součástí dne. Pacient se během něj uklidní, odvede negativní myšlenky a celkově se uvolní. U každého pacienta je to individuální. Někomu pomáhá muzika, práce na zahrádce, jinému malování. Každý si musí ujasnit to, co jemu dělá dobře.

Odborníci doporučují taky nějakou formu aerobního cvičení, které má blahodárné účinky díky uvolňování endorfinů, které pozitivně působí na náladu člověka. Jedná se například o jízdu na kole, plavání nebo turistiku. Je jasné, že si každý najde to své, co mu nejvíce vyhovuje.

Filed in: Panická porucha
© 2012-2019 Doktornet.cz :::